måndag 25 juli 2011

Puma har fått valpar!

 


Nu har det hänt!! Puma har fått valpar. 23/7 kl 3.04 kom första valpen. Den sista kom kl 8.

Jag hade tur att Pumas uppfödare Anette skulle vara med på födseln. Anette och Göran skulle anlända på lördagen för det var ju inte tänkt att hon skulle valpa förrän i mitten av v 30. På natten till fredag så märkte jag att Pumas beteende förändrades. Hon blev orolig och började hässja. Så jag tempade henne och mycket riktigt, tempen höll redan på gå ner. Det blev att skicka SMS till Anette och meddela att valparna troligen skulle komma tidigare. Anette och Göran fick packa sin husvagn och dra i väg tidigare. ( Betänk att de bor i Forsbacka och jag i Linköping)

Tempen fortsatte att sjunka och sen på em började den stiga. När Anette kom bekräftade hon att valparna var på väg. Under kvällen lugnade allting ner sig på vi gick i säng. Jag och Puma låg i valplådan (Jag har världens största valplåda med delat emellan) Vi hade hur mysigt som helst på vår madrass :-)

Kl 02.30 kände jag hur Pumas beteende ändrades igen. Jag klev upp, plockade undan madrassen och bäddade åt henne. Sen gick vi ut och kissade. När vi kom in kom första krystvärken. Och sen gick det fort. Jag ringde Anette men när hon kom in var första valpen redan född. Och sen kom de med jämna mellanrum.

Valparna vägde mellan 270 och 321 g när de föddes.

Allt har gått bra och det är så spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar